contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

Storgata 21
Oslo, Oslo, 0184
Norway

Scenekvelder AS er et privateid norsk sceneproduksjonsfirma med hovedvekt på å produsere helaftens musikaler. Firmaet og forestillingene mottar ingen offentlig støtte. Selskapet står bak de største oppsettingene de siste årene på Folketeateret i Oslo, som for eksempel My Fair Lady, Jul i Blåfjell, Annie, Billy Elliot the Musical, De tre Musketerer og Mary Poppins. 

folketeateret.jpg

Blogg

Julegaven til den som har alt!

Andrea

Mange av oss har alt vi trenger, men en god opplevelse kan vi aldri få nok av! Gi en du er glad i et minne for livet! Kjøp til både Singin' in the Rain og Les Misérables og få 25% rabatt!

Read More

Presseslipp av rollelisten til Les Misérables

Andrea

En forenet kulturpresse var mandag 24. oktobersamlet på Folketeateret for å få med seg slippet av rollene i stor-musikalen Les Misérables, som har premiere 8.september 2017 på Folketeateret. Scenekvelder og stjerneregissør Per-Olav Sørensen hadde lovet at slippet skulle være både sterkt og overraskende. Spenningen var med andre ord til å ta og føle på, da klokken nærmet seg 10.15 denne oktobermandagen.

Les Misérables er en av verdens mest kjente musikaler, som gang på gang har slått publikum i bakken, med sin råe fremstilling av 1800-talets Frankrike. Neste høst er altså dette tidløse stykket klart for å møte det norske publikummet på Folketeateret. Rollelisten ble presentert fra scenen i samme sal som musikalen settes opp på. Regissør Per-Olav leste opp navnene på hovedrolleinnhaverne, med påfølgende opptreden fra de enkelte. Pressen fikk dermed en smakebit av hva som kommer til å møte publikum om det lite år. Lyden av skriblende penner og kamerablitz var så vidt hørbart, bak skuespillernes sterke fremføringer på scenen, og vitnet om en fornøyd presse.

Rollelisten er satt sammen av sterke scenekarakterer og er håndplukket etter måneder med auditions, for å skreddersy akkurat det uttrykket regissøren er ute etter. September neste år er det disse du ser på scenen på Folketeatret:

 

André Søfteland spiller Jean Valjean
Hans-Marius Hoff Mittet spiller Javert
Håvard Bakke spiller Javert og biskop.
Karin Park og Haddy Njie spiller Fantine.
Jenny Langlo spiller Cosette.
Marion Ravn spiller Eponine.
Dennis Storhøi spiller Thénardier.
Marianne Hole spiller Madame Thénardier.

Andreas Hoff spiller Enjolras.
Lars Henrik Aarnes spiller Marius

Les et utvalg av sakene her:

Haddy N'jie får hovedrolle i Folketeaterets oppsetning av «Les Misérables».
NRK

Jenny Langlo får hovedrolle i «Les Misérables»: – Det største som har skjedd siden meg Idol!
Sunnmørsposten

DNS-kjempen har fått drømmerollen
Bergens Tidene

Sjekk den rollelista!
TV2

Haddy N'Jie gjør comeback etter fødselen: Klar for «Les Misèrables»
VG

Fikk hovedrolle: - Jeg ble kalt tilbake på audition rett før termin, men måtte melde pass!
Dagbladet

Dommerne i Stjernekamp fikk rett om Håvard Bakke
Side2

Dennis Storhøi spiller Thenardier i Les Miserables
Fredrikstad Blad

Andreas kjempet mot 850 andre – kapret drømmerolle
Varden

Marion Ravn har drømt om å spille Éponine siden hun var sju år gammel. Neste høst går drømmen i oppfyllelse.
Romerikets blad

 

Publikum og presse jubler!

Andrea

Kø i billettluken, og jubel fra publikum og pressen etter premieren på Singin' in the Rain!

Så energisk og så munter, så sjarmerende og så leken!
— Lillan Bikset - Dagbladet
 
 
 
 
 
Praktfull, forrykende Singin´ in the Rain!
— Henning Høholt -Kulturkompasset
 
Musikken, det absolutte hovedelementet, er full av optimistisk og sprelsk stemning! Generøst!
— Mona Levin - Aftenposten
 
Hvis ikke dette stykket holder internasjonal standard og kan være med å øke musikalens status i Norge, så vet ikke jeg!
— Jessica Ryan - Revolt Media
 
Gled dere til å oppleve innendørs regn denne høsten!
— Petter Aagaard - Puls.no
 
Vann-vittig musikal opplevelse!
— Anne Gro Christensen - Ringeriketsblad

Mary Poppins flyr inn i 2016

Andrea

Det er en stor glede og ære å kunne konstatere at publikum i Oslo, og ellers i Norge, setter stor pris på musikalen Mary Poppins. Dette betyr at alt det arbeidet vi la ned i prøver, bygging av kulisser, produksjon av kostymer, musikk og dans kan videreføres til enda en sesong på Folketeateret i Oslo.

 

Dette er første gang at sceneprodusenten Scenekvelder AS produserer den samme tittelen over to sesonger. Med suksessen Billy Elliot i fjor forsøkte vi å spille noen forestillinger i januar i år. Disse ble en stor suksess og på denne bakgrunnen prøver vi i år å tilby en lengre periode med høstens store publikumsvinner.

 

I motsetning til de offentlig støttede teaterscenene spiller vi på Folketeateret bare en forestilling av gangen. Offentlige teatre spiller ofte flere hovedsceneproduksjoner på samme tid. Det gir større frihet til å spille forestillingene over lang tid. Men med suksessene Annie, Billy Elliot og nå Mary Poppins ser vi at selv med en hovedsatsing kan vi tilby publikum en forestilling vi kan strekke over noe lengre tidsrom. Det er bra for publikum, det er bra for vår investering og det er ikke minst bra for våre flotte utøvere som på denne måten får arbeid over lengre tidsrom.

 

Vi merker at vårt teaterpublikum vokser fra år til år. Vi merker også at forventningene til våre forestillinger også øker etter hvert som vi blir flinkere til å sette opp helaftens musikaler. Anerkjennelse av kvaliteten er nok en vesentlig faktor til at vi fra forestilling til forestilling stadig øker i antallet publikummere. Det ble stadig nevnt ordet Broadway-kvalitet i våre anmeldelser til Mary Poppins. Vi har ved flere anledninger sagt at vi skal klare å lage versjoner av de mest kjente musikalene i verden som skal konkurrere med opplevelsen fra London og New York. Det er ambisiøst både kunstnerisk og økonomisk. Men vi er glade for at vi stadig oftere opplever publikumsanmeldelser som sier nettopp at denne opplevelsen på Folketeateret var mer enn på høyde med tilsvarende oppsettinger i utlandet. Slik skal det være. Vi har flinke nok utøvere og scenekunstnere til å få dette til i Norge.

 

Dette leder oss til å understreke at samtlige på scenen på Folketeateret er håndplukket til akkurat den rollen og jobben de skal gjøre i musikalen Mary Poppins. Dette er en fantastisk kvalitet i seg selv. Nettopp derfor holder danse, sang, musiker og skuespillerprestasjonene et svært høyt nivå.

 

Mange synes å tro at Mary Poppins er en barneforestilling. Men selv om Walt Disney-konsernet står bak oppsettingen er det ikke slik at dette primært passer best for barn. Forestillingen passer vel så bra for voksne og eldre mennesker, som ønsker seg en klassisk musikalforestilling, med påkostede musikk- og dansenumre. Scenografien er spektakulær og verdt et besøk på Folketeateret alene. Og musikalen er spekket med hits, og de kjente melodienefra filmen er med.

 

Det norske folk er glade i å reise til europeiske storbyer på weekend- og ferieturer. Men med en fallende kronekurs, og dermed dyrere storbyweekender i Europa, er det stadig flere som velger å legge shopping og kulturopplevelser til vår egen hovedstad. Vi i Scenekvelder merker godt at vi stadig får flere publikummere til Folketeateret fra andre steder i landet enn Oslo. Vårt håp er at turistene til Oslo fra vårt eget land også oppdager vårt eget norske Broadwayteater her på Youngstorget. Og en morsom tilleggsopplysning er at våre billettpriser faktisk ligger langt under det turister betaler for tilsvarende musikaler både i London og på Broadway!

 

Det har i den siste tiden versert en debatt omkring produksjoner av familie- og barneteater i Osloområdet. I denne diskusjonen har journalistene sett bort fra de store familiemusikalene. Vi i Scenekvelder AS har tilbudt nypremierer på flere av de største suksessene fra West End og Broadway innenfor denne familiesjangeren de siste årene. Disse titlene er Annie, Billy Elliot, Mary Poppins. Vi produserte musikalen De Tre Musketerer i februar i år. I tillegg har vi produsert Jul i Blåfjell i tre år på rad på Folketeateret. Vi har også satt opp My Fair Lady med fulle hus vinteren 2013. Til sammen har nesten 300.000 publikummere strømmet til våre forestillinger. Dette er vi meget stolte over!

 

Scenekvelder AS er i full sving med å planlegge neste musikalforestilling og premiere. Tidlig høsten 2016 sjøsetter vi enda en stor musikalopplevelse på Folketeateret. Dette blir en forestilling for et mer voksent publikum innenfor underholdningssjangeren. Dette betyr at Mary Poppins blir den siste i rekken av de store familiemusikalene fra vår side på en stund fremover.

 

Velkommen til en magisk forestilling på Folketeateret fra februar! Mary Poppins blir litt lengre på Folketeateret i Oslo, før hun flyr videre i denne omgang. Ikke gå glipp av denne klassikeren!

 

Atle Halstensen,
Kunstnerisk ansvarlig i Scenekvelder

Oslo har mistet oppunder 2000 teaterseter det siste halve året.

Andrea

Underlig nok er det ingen som snakker om dette. Hvorfor roper ikke organisasjonene som representerer utøverne (Skuespillerforbundet, Musikerforbundet, Danseforbundet, mfl.) ut sin bekymring for å miste tre potensielle arbeidsplasser midt i Oslo sentrum? Hvorfor melder ikke Produsentforeningen, som representerer de private produsentene, fra om denne kjensgjerningen? Hvorfor er det ingen kulturavdelinger i de store avisene som skriver om dette? Hvorfor er ikke kulturpolitikerne på banen og spiller inn løsninger for kulturlivet i Oslo nå i disse valgkamptider?

Hva har skjedd:

Christiania Teater klarte ikke opprettholde driften i konkurransen med andre teaterhus etter deres storsatsing på ”Skjønnheten og Udyret”. Dermed gikk driftsfirmaet konkurs og den fredete teatersalen med kapasitet til rundt 750 publikummere står i disse dager tom.

Dizzie Showteater fornyet ikke leieavtalen med utleier på bakgrunn av knappe marginer og tøffe konkurranseforhold. Dermed har en tradisjonsrik og viktig teatersal forsvunnet og bygges i disse dager om til annen utleiedrift. Byen mister nærmere 600 teaterseter for godt.

Edderkoppen Teater er i disse dager ute av drift fordi teatersalen bygges om. Når denne åpner igjen vil kapasiteten til salen være redusert med 1/3 av dagens seteantall. Scandickjeden ønsker seg flere fleksible konferansemuligheter i bygget og lager derfor en sal som er rettet mer inn mot dette markedet. Dermed forsvinner det i prinsippet 600 teaterplasser her også, selv om salen fremdeles kan brukes til mindre arrangementer.

Spiller dette noen rolle i den store sammenhengen?

Konsekvensene av at disse setene forsvinner er store både for utøvere, produsenter og ikke minst publikum. Oslo liker å markedsføre overfor landets og egne innbyggere at et variert kulturliv gjør det svært attraktivt å bo her. Den største delen av frilansutøvere innen scenekunst og underholdning bor i Oslo og omegn. Felles for publikum og utøvere er at et variert tilbud av forestillinger og jobber gjør det mulig å velge og vrake. Det at tre spillesteder nå ikke lengre benyttes er dramatisk. For innholdsprodusentene er det enda mer prekært. Vi har allerede et svært lite og skjørt produsentmiljø i Oslo. Konsekvensene av disse nedleggelsene blir at private produsenter ikke får anledning til å produsere og dermed styrke sin kompetanse. Produsentene sitter nå igjen med kun to scener å produsere på i Oslo, og kombinert med konkurransen fra offentlig støttede scener, skaper dette i prinsippet umulige driftsforhold for private teaterprodusenter.

Tiden er kommet for at Kulturministeren tar ansvar for at resterende private kulturinitiativ ikke raseres i Oslo. Alternativet er troll i ord: ingen kunst klarer seg uten offentlig støtte. Det stemmer ikke, men mangelen på kulturpolitisk lederskap er i ferd med å gjøre det til en sannhet!

Det er forøvrig et paradoks at dette skjer med den partisammensetningen vi har i Byrådet i Oslo i dag. 


Atle Halstensen
Eier og kunstnerisk ansvarlig i Scenekvelder